MPK w Częstochowie testowało autobus o napędzie wodorowym

MPK w Częstochowie testowało autobus o napędzie wodorowym

Częstochowa

Częstochowskie MPK wzięło udział w testach autobusu zasilanego zielonym wodorem NesoBus.

NesoBusto nowa marka autobusów należąca do grupy spółek Grupa Polsat Plus i ZE PAK. Pojazd stworzyli inżynierowie ze Świdnika przy współpracy z partnerami z całego świata. Autobus zasilany jest zielonym wodorem. Jego konstrukcja jest pomyślana od podstaw jako wodorowa (czyli nie jest modyfikacją np. autobusu spalinowego). Pojazd ma własną „minielektrownię” – wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Wodór ze zbiornika łączy się z tlenem z powietrza, wytwarzając energię zasilającą silnik elektryczny. Nie ma procesu spalania  – z rury wydechowej wydostaje się para wodna. NesoBus ma zasięg do 450 km. Może jeździć bez tankowania przez 2 dni. Samo tankowanie trwa zaledwie kwadrans. Pojazd ma 12 m długości, mieści do 93 pasażerów. Jego wygląd – na zewnątrz i od środka – zaprojektowała współpracująca stale z branżą automotive włoska firma Torino Design.

Miasto jest też po pierwszych ustaleniach w sprawie porozumienia z firmą PAK-PCE Stacje. Jego efektem miałoby być powstanie w Częstochowie jednej z pierwszych w kraju stacji tankowania wodorem samochodów  – prywatnych oraz tych należących do taboru miejskiego. Do dyspozycji kierujących oddana byłaby w ten sposób kolejna opcja zasilania napędu pojazdów. Miasto podkreśla zatem swoją przynależność do grona ośrodków otwartych na wszelkie technologie określane jako green – a cieszą się one przychylnością instytucji decydujących o podziale środków europejskich na  rozwiązania w transporcie.